Co ma w kuchni weganin?

Lod贸wka

  • warzywa: marchew, pomidory, papryka, cukinia, bak艂a偶an, broku艂, kalafior, buraki, ziemniaki, cebula, bataty, kapusty, awokado, rzodkiewki i inne 馃檪
  • zielenina: szczypior, natka pietruszki (dobre do wyka艅czania/dekorowania da艅), sa艂aty np. rukola, roszponka, szpinak, jarmu偶
  • czosnek, cytryna, imbir – nadaj膮 smaku daniom, sosom, smarowid艂om i s膮 niezb臋dne w kuchni!
  • tofu: naturalne, w臋dzone (jedno ze 藕r贸de艂 bia艂ka, u偶ywane w kuchni azjatyckiej, ale nie tylko, bo tak偶e np. w wega艅skim bolognese)

Zapasy w szafkach kuchennych

  • s艂oiki: ciecierzyca, suszone pomidory w oleju, musztarda, koncentrat pomidorowy, passata pomidorowa
  • puszki: krojone pomidory, fasole (bia艂a, czerwona), mleczko kokosowe, ciecierzyca (ciecierzyca wyst臋puje zar贸wno w  s艂oikach, jak i w puszkach, ja polecam w s艂oikach np. z Lidla czy Biedronki, bo jest jej wi臋cej i preferuj臋 szk艂o ni偶 puszki)
  • oleje: oliwa z oliwek (do pesto, do pieczywa, do stosowania na zimno), olej rzepakowy (u偶ywam do sma偶enia), olej kokosowy (rzadziej u偶ywany, np. do wypiek贸w)
  • mas艂o orzechowe (dost臋pne dzi艣 w prawie ka偶dym spo偶ywczaku) i tahini  – oba do dodawania do zup i sos贸w w celu uzyskania kremowej konsystencji, do past-smarowide艂, do da艅 azjatyckich, do owsianki, dost臋pne np. w Rossmannie, w sklepach internetowych; rzadziej u偶ywany mus kokosowy (dost臋pny np. w Lidlu)
  • przyprawy – s贸l; pieprz; papryka: s艂odka, ostra, w臋dzona (w臋dzona nadaje ciekawego, g艂臋bokiego smaku potrawom ro艣linnym); zio艂a: oregano, bazylia, zio艂a prowansalskie, majeranek, inne: kmin rzymski (inaczej zwany kuminem), kolendra, czarnuszka; mieszanki: curry, pieprz zio艂owy; rzadziej u偶ywane: czosnek granulowany, kurkuma, czubryca, tymianek, rozmaryn
  • makarony – polecam zainwestowa膰 w pe艂noziarniste i ze str膮czk贸w, warto mie膰 w domu makarony azjatyckie np. soba, udon, z kt贸rych mo偶na przygotowa膰 szybkie dania typu stir-fry z warzywami przesma偶onymi na patelni
  • kasze: jaglana (u偶ywana jako „zlepiacz” w burgerach, ale te偶 do da艅, bardzo j膮 polecam!), gryczana, inne rzadziej u偶ywane: bulgur, p臋czak
  • ry偶e – na pocz膮tek bia艂y, z biegiem czasu mo偶na eksperymentowa膰 np. z br膮zowym, czerwonym, czarnym
  • str膮czkowe: soczewica (zw艂aszcza czerwona, kt贸ra najkr贸cej si臋 gotuje), ciecierzyca (wymaga namaczania przez kilka godzin przed gotowaniem, ale plusem gotowania jest oszcz臋dno艣膰 i ekologia w por贸wnaniu do ciecierzycy w s艂oikach/puszkach, gotuje si臋 ok. 1h), ew. fasole: bia艂a ja艣, czerwona, pinto (je te偶 trzeba namoczy膰 kilka-kilkana艣cie godzin przed gotowaniem, gotuj膮 si臋 ponad 1h)
  • m膮ki: pszenne (pszenna z pe艂nego przemia艂u czyli 鈥榸wyk艂a鈥, warto mie膰 pszenn膮 pe艂noziarnist膮, a dla tych wkr臋conych w zdrowsze od偶ywianie – orkiszow膮), m膮ka z ciecierzycy (o super w艂a艣ciwo艣ciach, po po艂膮czeniu z wod膮 i olejem mo偶na z niej sma偶y膰 placki pe艂ne bia艂ka, wega艅skie omlety itp., trzeba si臋 nieco wysili膰, 偶eby j膮 kupi膰, ale warto), ziemniaczana i/lub kukurydziana (przydaj膮 si臋 czasem np. w kuchni azjatyckiej), ew. inne i bezglutenowe (np. gryczana , ry偶owa)
  • pestki i orzechy: pestki s艂onecznika (tani sk艂adnik pesto i past), pestki dyni, orzechy w艂oskie, laskowe, migda艂y, nerkowce (do podjadania, dodatek lub dekoracja da艅, do owsianek), siemi臋 lniane mielone/w ziarenkach (do zrobienia papki, kt贸ra skleja inne produkty, a poza tym bardzo zdrowe)
  • sos sojowy – do da艅 azjatyckich, sos贸w, dodaje g艂臋bi i smaku, bardzo si臋 przydaje
  • syrop klonowy, syrop z agawy  – do s艂odzenia sos贸w, do stir fry鈥檃
  • inne: ocet jab艂kowy/ry偶owy/winny (nie spirytusowy), ocet balsamiczny, p艂atki dro偶d偶owe nieaktywne (to nie to samo co dro偶d偶e do ciasta! ja u偶ywam bardzo rzadko, ale wielbiciele podadz膮 szereg zastosowa艅: jako dodatek do sos贸w w celu uzyskania serowatej konsystencji, do przygotowania wega艅skiego parmezanu; p艂atki s膮 pe艂ne witamin z grupy B)
  • gotowce o d艂ugim terminie przydatno艣ci: smarowid艂a w s艂oikach (polecam takie za 3,99z艂 z Lidla – hummus pomidorowy, past臋 z kukurydzy, past臋 z 偶urawiny i suszonych pomidor贸w), tortille, wafle ry偶owe, pasta curry (wymieszana z mleczkiem kokosowym tworzy b艂yskawiczny i pyszny sos do warzyw – b艂yskawiczne danie curry, mo偶na j膮 kupi膰 w supermarketach, delikatesach, sklepach azjatyckich, w saszetkach na tygodniach azjatyckich w dyskontach)

Sprz臋ty

  • p艂yta grzewcza – wszystko jedno czy gazowa, czy indukcyjna czy elektryczna
  • garnki
  • patelnie – dobrze mie膰 jedn膮 du偶膮 patelni臋/wok do przygotowywania kilku porcji naraz
  • blender – u mnie bardzo wa偶ny sprz臋t, wystarczy cho膰by niez艂y blender r臋czny, przydaje si臋 do przyrz膮dzania smarowide艂, pesto, past, zup-krem贸w, sos贸w, koktajli itp.
  • naostrzone no偶e
  • 艂opatki drewniane, polecam te偶 mie膰 jedn膮 silikonow膮
  • tarka do warzyw – mo偶na te偶 mie膰 drobn膮 tareczk臋 do czosnki i imbiru
  • sitka – najlepiej jedno z drobnymi oczkami i durszlak
  • piekarnik – je艣li tylko macie tak膮 mo偶liwo艣膰 – super, warzywa pieczone w piekarniku maj膮 wyj膮tkowo g艂臋boki smak, to zdrowsza forma obr贸bki termicznej ni偶 sma偶enie/gotowanie w wodzie, i mo偶na szybko przyrz膮dzi膰 du偶e ilo艣ci jedzenia, plus akcesoria – blachy i formy do pieczenia

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Close
Close