O BLOGU

Cześć, jestem Gosia. W 2018 roku założyłam bloga Warzywizm.pl. Wtedy właśnie po kilkunastu latach wegetarianizmu i kilku latach weganizm poczułam, że popularyzowanie kuchni roślinnej to moja mała życiowa misja. Misja to duże słowo. Dlaczego mam taką misję?

Sposób odżywiania oparty na roślinach jest mniej obciążający dla planety niż tradycyjna dieta pod względem emisji CO2, zapotrzebowania na ziemię i wodę. Eliminuje eksploatowanie zwierząt na użytek człowieka. Poza tym dobrze zbilansowana dieta roślinna jest dla większości osób korzystna dla zdrowia na wszystkich etapach życia.

Dieta roślinna to nie dieta, to sposób odżywiania. Najlepiej, aby bazowała na mało przetworzonych produktach roślinnych. Czy to znaczy, że weganie jedzą tylko warzywa? Nie!

Zdrowa, zbilansowana dieta roślinna opiera się na:

  • warzywach i (w mniejszej ilości) owocach
  • roślinnych źródłach białka (ciecierzyca, soczewica, różne odmiany fasoli np. czerwona, biała jaś, mung, soja, tofu) – te są bardzo ważne, dają energię i sytość na długi czas, wiele z tych produktów to jednocześnie dobre źródła żelaza
  • źródłach węglowodanów (ziemniaki, różne rodzaje kasz, ryż, płatki owsiane, makaron, chleb i inne produkty mączne)
  • orzechach, pestkach (np. słonecznika, dyni, sezam) i innych źródłach tłuszczy (oliwa, olej rzepakowy, lniany itd.)
  • wodzie
  • przy diecie wegańskiej konieczna jest suplementacja witaminy B12, D3 (choć akurat D3 powinni w naszej strefie klimatycznej suplementować wszyscy, na każdej diecie)

Jeśli czujesz, że przejście na czysty weganizm to dla Ciebie za dużo, możesz po prostu ograniczać mięso, ryby i nabiał na rzecz produktów roślinnych. Uczyć się tego sposobu odżywiania. Kupować wegańskie produkty. Wybierać wegańskie knajpy, wegańskie dania w tradycyjnych restauracjach. Opowiedzieć rodzinie, znajomym, kolegom z pracy, czym jest dieta roślinna, gdzie znajdą informacje na jej temat (blogi, książki, filmiki) i dlaczego świat idzie w tym kierunku.

Na Warzywizm.pl promuję domową kuchnię roślinną. Według mnie każdy może zacząć odżywiać się roślinnie. To nie jest ani skomplikowane ani kosztowne. Chcę pokazać, że roślinna kuchnia jest bardzo smaczna i pełnowartościowa. Że już w 20 minut możesz zrobić pyszny, zbilanosowany wegański obiad. Wystarczy, że nauczysz się kilku-kilkunastu przepisów, by poczuć się pewniej w kuchni.

Nie musisz robić zakupów w drogich sklepach ekologicznych, nie potrzebujesz zaawansowanych sprzętów kuchennych, blendera kielichowego ani nawet wagi kuchennej. Wystarczy, że poznasz kilka roślinnych blogów, podstawowe produkty, garść gotowców ze sklepów, kilka knajpek, a możesz zacząć odżywiać się w pełni (albo przynajmniej bardziej) roślinnie.

Jeśli masz pytania, komentarze, jeśli mogę Ci pomóc – daj znać. Jestem tu dla Ciebie!


MISJA

Blog Warzywizm.pl powstał po to, by promować domową kuchnię roślinną.

Tworzę przepisy proste i szybkie do zrobienia w domu. Piszę co czym zastąpić lub pominąć – aby jak najłatwiej było Wam gotować roślinnie.

Nie uznaję kompromisów, jeśli chodzi o smak – ma być soczyście i smakowicie, bo jedzenie to dla mnie element celebracji życia. Bo jedzenie odżywia umysł i ciało.

CO tu znajdę?

  • kuchnię prostą, kuchnię dla każdego
  • z łatwo dostępnych składników
  • z wykorzystaniem prostych akcesoriów
  • z przystępnymi recepturami i technikami gotowania

Biorę na warsztat warzywa, bo wiem, że wiele osób nie ma pomysłów, co z nimi zrobić, jak je włączyć do swojej diety. Znajdziecie też tu mnóstwo sposobów na wykorzystanie strączków i tofu, bo są najlepszym roślinnym źródłem białka oraz żelaza.

Nie jestem dietetykiem, ale w większości przepisów podążam za zasadami bilansowania diety roślinnej (obecność źródeł białka, węglowodanów, witamin, błonnika, tłuszczy).

Warzywizm
Zamknij Cookmode